Mit tehet ma egy református iskola a teremtett világ védelméért?

Puskásné Túri Ildikó (Kaszap Nagy István Református Általános Iskola, Túrkeve)

  • Örökös ökoiskola: a kezdetektől kiemelt feladatként kezeltük a természettudományos nevelést a tanórán és a tanórán kívül, de az „Ökoiskola” a működésében is öko: takarítás, udvar, fűtés, energiatakarékosság, menza, iskolabüfé, programok, közlekedés (diákok és dolgozók is).
  • Megismertetjük a gyerekeket a helyi termékekkel, az öko-vásárlással, egészséges ételekkel.
  • Erdei iskola – kiléptünk a teremből, az iskolából is. Nem csak növényekkel, állatokkal ismerkedünk, hanem az épített környezettel és a néphagyományokkal: kosarat fonunk, csigát csinálunk, tanuljuk a kunhímzést, tájjellegű ételeket, népi gyermekjátékokat készítünk, néptáncolunk stb.
  • A teremtett világ megismerése szerves része a hittantáborok programjának is.
  • Számos országos programhoz, akciókhoz is csatlakozunk Szeretet-híd: környezetünk szépítése: padok festése, virágültetés, templomkert rendezése, elhunyt lelkészek sírjának gondozása.
  • Teremtés hete: A teremtett világgal és azok védelmével ismerkednek a gyerekek korosztályonként más-más feladat és tevékenység segítségével.
  • Komposztünnep (5 éve): Társasjátékot készítettünk, különböző érettségű komposztot vizsgálunk.
  • Kinn az osztály! nap: erdőn, mezőn, vízparton.
  • Természetesen + a „hagyományos” zöld jeles napok, fenntarthatósági témahét
  • Iskolakertek – az első lépés a legnehezebb, aztán jöhet a „csoda”

Zárógondolat: A gyerekek a természetvédelemmel kapcsolatban is nagyon fogékonyak. Feladatunk az, hogy olyan helyzetbe hozzuk őket, hogy minél jobban megismerjék a teremtett világot, rengeteg élményük legyen ezzel kapcsolatban és érzelmi kötődés alakuljon ki közöttük és a teremtett világ között.