A magyar Kolping iskolák nevelési gyakorlata a teremtett világ védelmében
Tóth Gábor (Magyar Kolping Szövetség)
1. A 14 magyarországi Kolping-iskola térben és az oktatási rendszerben is szétszórtan helyezkedik el, azonban közös jellemzőjük, hogy szinte mindegyik hátrányos térségben működik és átlag feletti a rászoruló vagy SNI-s tanulók aránya.
2. Közös iskolai törekvésünk, hogy a teremtésvédelmet a tanulók ne csak a környezetvédelemmel azonosítsák, a tanárok pedig ne elégedjenek meg a tavaszi szemétszedési akcióval és a használtelem-gyűjtő kihelyezésével.
3. Az iskolai tananyagban (szinte mindegyik tantárgyban) egyre inkább megjelennek a környezetvédelemre fókuszáló elemek, ugyanakkor ez részben elaltatja azt a felelősséget, amelyet mi éppen feléleszteni szeretnénk a diákokban.
4. A Kolping nevelési elvek magukban hordozzák a saját munkádért, életedért és a többi emberért vállalt szolidaritást és felelősséget:
a. Légy kiváló szakember!
b. Légy jó családtag!
c. Légy jó keresztény!
d. Légy a társadalom építő tagja!
5. Szakembernek lenni annyi jelent, mint azt alkotni, amire valóban szükség van. Spórolni az alapanyaggal, a kerülni a selejtet, és nem többet és nem nagyobbat csinálni, mint szükséges.
6. Családtagnak lenni nemcsak a saját családot jelenti, hanem a kolpingos közösséget: vagyis össze kell fogni, együttműködni a másikkal, tudni a másikról és segíteni őt. Arra törekedni, hogy mindenki munkáját segíteni tudjam, hogy hozzáférést engedjek neki a forráshoz, hogy engedjem őt is élni, és alkotni, s ne tegyem tönkre, amit épített, inkább hozzáépítsem a sajátomat is.
7. Hívő kereszténynek lenni azt (is) jelenti, hogy elfogadom és megbecsülöm az Isten által teremtett és elrendezett világot, amelyet ajándékba kaptunk, s ebben megvalósítani a cserkészet-alapító Robert Baden-Powell kérését: „Igyekezzetek ezt a világot egy kicsit jobb állapotban magatok mögött hagyni, mint ahogy találtátok.”
8. A társadalom építő tagja pedig azt jelenti, hogy megbecsülöm és megpróbálom megérteni a másik munkáját, annak eredményeit, és is igyekszem ezeket kiegészíteni a saját dolgaimmal, és mindent megteszek, hogy ezeket megvédjem a rombolástól, a károsodástól.
Összefoglalva: a mi iskoláinkban arra törekszünk, hogy a teremtésvédelem ne csak tantárgyi modul, hanem sokkal inkább élet- és szükségszerű, egymás megbecsülésére és a szolidaritásra alapuló valós életélmény legyen diákjainknak.